Bev White – prezes firmy Nash Squared – i Sam Wilson – dyrektor ds. informacji w firmie Interim, omawiają, w jaki sposób cyfrowi liderzy mogą wywierać wpływ na zarząd w zakresie technologii w firmie. Niniejszy artykuł ukazał się po raz pierwszy na stronie computerweekly.com. 

W jaki sposób cyfrowi liderzy mogą wpływać na zarząd, aby zapewnić właściwe inwestycje w technologię? 

W miarę jak świat staje się coraz bardziej cyfrowy, technologia stanowi podstawę działalności firm. Jak często spotykasz się ze stwierdzeniem, że każda firma jest w obecnych czasach firmą technologiczną? 

Mimo to, w każdym biznesie jest wiele zadań, problemów i priorytetów, na które potrzebna jest jakaś część budżetu inwestycyjnego. Podczas spotkań zarządu zawsze pada dużo propozycji i pytań. Jednocześnie wszystkie inwestycje są brane pod lupę, a sam budżet jest na wagę złota. 

Cyfrowi liderzy muszą wykorzystywać wszystkie swoje umiejętności, aby utrzymać wysoki poziom inwestycji w technologię, a także zadbać, żeby dokonywane były właściwe inwestycje – nie tylko te, które wydają się na pierwszy rzut oka najbardziej atrakcyjne lub wpisują się w potencjalnie przemijające trendy. 

W jaki sposób liderzy cyfrowi – dyrektorzy ds. informacji (CIO), technologii (CTO) czy danych (CDO), a także wszyscy zajmujący kierownicze stanowiska w branży technologicznej – mogą wpływać na zarząd? Oto pięć kluczowych kroków, które opierają się na naszym doświadczeniu w mówieniu o technologii zdobytym w trakcie naszej kariery. 

1. Potrzebujesz głosu na sali posiedzeń: Jest rzeczą oczywistą, że idealnie byłoby, gdybyś sam był członkiem zarządu. Według najnowszego raportu Nash Squared Digital Leadership, około 65% dyrektorów ds. informacji zasiada w zarządach firm. 

Daje to natychmiastową korzyść – jesteś na posiedzeniu i Twoim zadaniem jest przedstawić swoją sprawę, bezpośrednio włączyć się do rozmowy i wpłynąć na jej bieg. Ponieważ jesteś wtajemniczony w szczegóły prac zarządu, masz wgląd na bieżąco w szerszy kontekst i program strategiczny, co pozwala ci lepiej zrozumieć, w jaki sposób technologia może wspierać, ułatwiać i ulepszać. 

Jeśli jednak nie zasiadasz w zarządzie, nadal masz pewne możliwości. Upewnij się, że masz regularne miejsce na spotkaniach zarządu. Podczas spotkań i rozmów trzymaj się blisko osób, które mają największy wpływ na zarząd, aby zrozumiały Twój sposób myślenia i mogły popierać Twoje koncepcje i pomysły. Ponadto zorientuj się, jak w Twojej firmie kształtuje się sieć nieoficjalnych powiązań i wpływów. 

Prawdopodobnie jest szereg osób, które nie zasiadają w zarządzie, ale mimo to są bardzo wpływowe – na przykład osoby, do których dyrektor generalny regularnie zwraca się z prośbą o opinię. Dlatego też trzymaj się blisko również ich. 

2. Wszystko zależy od tego, jak się komunikujesz: Podobnie jak w wielu innych obszarach, komunikacja ma tu kluczowe znaczenie. Technologia może być prosta lub złożona – w zależności od tego, kto i jak o niej opowiada. Upewnij się, że wypowiadasz się jasno i spójnie, w sposób, który podkreśla korzyści biznesowe, i bez nadmiaru technicznego żargonu. 

Przygotuj przekonującą analizę biznesową, która „odczaruje” technologię i pokaże jej wymierne korzyści (np. produktywność pracowników, doświadczenie klienta, zwiększona sprzedaż); wyjaśnij technologiczną otoczkę w zrozumiałych dla wszystkich słowach. 

Jeżeli ludzie czegoś nie zrozumieją, bardziej prawdopodobne jest, że uznają to za ryzykowne, a Ty nie uzyskasz ich wsparcia. 

3. Określ zwrot z inwestycji: Każda inwestycja musi wiązać się z wyraźnym zwrotem z inwestycji (ROI), zwłaszcza w niepewnych czasach, w których obecnie się znajdujemy. Upewnij się, że możesz wykazać, jaki będzie zwrot, i przedstawić go w odpowiednich terminach biznesowych. 

Często stanowi to wyzwanie, ponieważ wiele firm nie dysponuje potrzebnymi do tego pomiarami lub danymi. Przygotuj jednak swoją analizę najlepiej jak potrafisz, korzystając z zewnętrznych badań lub danych porównawczych, które mogą być pomocne. Co najważniejsze, poprzyj analizę, wyjaśniając, w jaki sposób zamierzasz mierzyć zwrot z inwestycji, aby móc pokazać wyniki. 

4. Wdrażanie i wykorzystywanie technologii: Jednym ze sposobów na stworzenie przekonującej analizy zwrotu z przyszłych inwestycji jest możliwość wykazania go w przypadku już dokonanych inwestycji. W tym celu kluczowe jest właściwe i pełne wykorzystanie wdrożonych rozwiązań technologicznych i systemów. 

Często na przykład firmy zaczynają stosować nowy system CRM, ale nie udaje im się uzyskać nowych, użytecznych wniosków, których by się spodziewały – dzieje się tak, ponieważ menedżerowie nie upewniają się, że ich zespoły prawidłowo korzystają z systemu, aby uzyskiwać i rejestrować wszystkie dane i informacje zwrotne. 

Skoncentruj się więc na wdrażaniu technologii – nagradzaj osoby i zespoły, które wykonują dobrą pracę przy wykorzystaniu danego rozwiązania technologicznego. Grywalizacja również może być wydajnym mechanizmem, ustanawiającym zdrową rywalizację między zespołami i zachęcającym do właściwych zachowań. 

5. Podkreśl zalety: Ogólnie rzecz biorąc, ludzi bardziej przekonują pozytywne wizje niż negatywne strony czy „strach”. Poszczególne zarządy firm nie różnią się od siebie. Tym, co fascynuje zarząd, są ambicje, strategie rozwoju, nowe innowacje, dźwignie napędzające wyższą wydajność. 

Podkreśl więc pozytywne ulepszenia, jakie przyniesie inwestycja, ponieważ dzięki temu będziesz mieć znacznie większe szanse na zyskanie zaangażowania słuchaczy. W jaki sposób ta konkretna inwestycja technologiczna lub strategia może zwiększyć jakość obsługi klienta, poziom orientacji na klienta, produktywność, marżę, wydajność firmy? 

Możesz również wspomnieć o tym, jak technologia pomoże w przypadku ryzyka spadku – czyli jak zmniejszy to ryzyko, poprawi zgodność z przepisami, ochroni przed zagrożeniami cybernetycznymi itp. Najbardziej efektywne będzie jednak nie tyle skupianie się na tym, jak nowa technologia zmniejszy ryzyko, co wspominanie o tym przy okazji wymieniania pozytywnych stron technologii. 

Kolejnym kluczowym elementem jest oczywiście indywidualna relacja między Tobą jako cyfrowym liderem a dyrektorem generalnym (CEO). Wiele zależy od osobowości, zgrania i dopasowania z Twoim dyrektorem. 

Nawet jeżeli nie łączą Cię z Twoim CEO jakieś szczególnie bliskie więzi, wciąż możesz odnieść sukces – jeżeli postawisz sobie za cel zrozumienie strategii i wizji, którymi kieruje się dyrektor generalny, i przełożysz je na własną działalność, aby je realizować, wypełnisz swoje zadanie i powinieneś tym samym zdobyć szacunek i zaufanie Twojego CEO. 

 

Technologia jest wszechobecna i nic jej nie zatrzyma. Dlatego też Twoja rola to kwestia uwypuklenia prawdziwych priorytetów strategicznych i uczynienia z technologii siły przynoszącej zmiany na lepsze, generującej pożądane wyniki biznesowe i korzyści. Jeżeli o to zadbasz, najprawdopodobniej zauważysz, że zarząd Cię słucha i jest po Twojej stronie.